Bra kost för viktnedgång
0

Bra kost för viktnedgång

De flesta dietister, personliga tränare och läkare brukar vara överens om att kaloriunderskott är det enda egentliga sättet att gå ner i vikt på. Med andra ord ska man förbruka fler kalorier än man konsumerar, och den bästa metoden är att kombinera träning och kost. I vissa fall kan man också ta till fettsugning, vilket är ett mycket bra tillvägagångssätt om man har envisa fettdepåer som bara inte vill ge med sig. Ingreppet är dock menat som ett komplement till den allmänna viktnedgången, då det endast är kost och träning som kan ge resultat för hela figuren.

Hur skapas kaloriunderskott?

Olika människor förbränner olika mängd kalorier och saker som kön, längd, ålder och livsstil spelar roll i hur mycket eller lite man förbrukar. En relativt aktiv kvinna i trettio-fyrtioårsåldern förbränner ungefär 2000 kcal på en dag, medan den motsvarande siffran för män brukar ligga på cirka 2500 kcal. Om man vill gå ner cirka ett halvt kilo i veckan bör man skapa ett kaloriunderskott på 500 kcal om dagen, vilket optimalast uppnås genom att man tränar bort hälften och skär bort den andra hälften från sin dagliga kost. Det kan till exempel handla om att springa en halvtimme och att inte ta en sötsak till kaffet på eftermiddagen.

Hur viktig är kosten?

Hur mycket man än tränar så är det dock kosten som är allra viktigast till syvende och sist då det är omöjligt att träna bort enormt stora mängder kalorier. Därför bör man ge sig själv en bra kostplan, antingen på egen hand eller med hjälp av en dietist, där man först räknar ut hur många kalorier man kan äta om dagen och sedan konsumerar mat och dryck därefter. Tre mål mat om dagen är en bra rutin, och om man absolut vill ha ett mellanmål bör man nöja sig med en frukt, en näve nötter eller en liten yoghurt.

Ett bra tips är också att fylla tallriken med många grönsaker och att begränsa mängden olja och dressing man har på, liksom att undvika att äta för sent. Dricker man mycket vatten är det också ett bra sätt att rensa kroppen på liksom att motverka hungern. Genom att äta nyttigare kommer kroppen också bli friskare och starkare, och i kombination med motion får man både en fysisk och psykisk kick.

Sätt realistiska mål

Det finns ingen värre fälla att falla i än att ge sig själv orealistiska mål. Ingen människa kan gå ner 20 kilo på en månad och även om man skulle kunna det skulle det vara nästintill omöjligt att hålla dem borta. Sätt hellre mindre mål, till exempel 5 kg på tre månader, sedan ytterligare 5 och så vidare. På så sätt vänjer sig kroppen sakta men säkert både vid den nya kostrutinen utan att behöva svälta, och man har ”råd” att lite då och då unna sig något extra gott. Glöm inte att kroppen är till för resten av livet och inte enbart inför den kommande sommaren!

Att belöna sig själv varje gång man klarar av ett mål är också ett bra sätt att fortsätta på. Lägg alla pengarna som annars hade gått åt godis, alkohol eller bullar och spendera dem vid varje målstolpe på ett nytt klädesplagg, en bok eller en skön massage.